کد خبر: 000002443
تاریخ انتشار: 1400-06-21

گفتگوی "سین" با مسئول واحد آموزش و پژوهش گروه جهادی بصیر

کمک به بيمار و کادر درمان با طرح "هميار معنوي"

کمک به بيمار و کادر درمان با طرح "هميار معنوي"

در حساسيت و مهم بودن کار همين بس، وقتي جهادگران طلبه در موضوع تغسیل ورود کردند، هنوز بحث علمی انتقال اين بيماري از کسي که فوت کرده به ديگران به نتيجه نرسيده بود و مردم از بيمار و حتي جسد آن به شدت واهمه داشتند. من معتقدم اگر همیاری جهادگران در عرصۀ تغسیل اموات نبود، تعداد کشته ها خيلي بيشتر مي شد و در آن زمان مي خواستند اموات به صورت دسته‌جمعی دفن شوند. این مسئله هم برای خانوادۀ هايي که عزيزي را از دست مي دادند سخنت بود و هم برای ما که نام مسلمانی را یدک می‌کشیم.



کمک به بيمار و کادر درمان با طرح "هميار معنوي"

حسین نوری - سین :  وقتي به روزهاي اول ورود کرونا به کشور و ترس و وحشتي که از اين ويروس به جامعه وارد شده بود، فکر مي کنيم، مي بينيم برخي کارها در آن روزها دل و جراتي مي خواست که از عهده هر کسي بر نمي آمد. گروه جهادی بصیر از جملۀ گروه‌هايي است که همزمان با آغاز موج اولیۀ کرونا در کشور با حضور جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه برادران و خواهران شکل گرفت. گروهي که در کنار کارهاي اصلي، غسل اموات را هم در برنامه کاري خود قرار داد. در روزهايي که نزديک ترين اقوام ميت جرات نزديک شدن به عزيزشان را نداشتند، غسل دادن، کار بزرگي بود که گروهي طلبه جهادگر مسئوليت آن را بر عهده گرفته بودند. به سراغ حجت الاسلام امیرحسین قربان‌پور مسئول واحد آموزش و پژوهش گروه جهادی بصیر رفتيم تا بيشتر با برنامه ها و اقدامات اين گروه آشنا شويم.

***

در همین ابتدا بفرمایید چطور شد که تصمیم گرفتید در زمینه تغسيل اموات وارد عرصه شويد؟

ما اعتقاداتی داریم که نمی توانیم آنها را کنار بگذاریم. به همین خاطر تصور اینکه اموات کرونایی که مسلمان هستند و از دنیا مي روند، اما بناست بدون تغسیل و بصورت دسته‌جمعی دفن شوند، خيلي آزار دهنده است.

اگر به خاطر داشته باشيد در ابتداي ورود کرونا و آغاز مرگ و ميرها فراگیری این بیماری به همراه ترس از آن، به حدی بود که تلفات و کشته‌های دنيا و ديگر کشورها هم موجی از هراس در بین مردم و ملت‌ها ایجاد کرده بود. در موج اولیۀ این بیماری که تقریباً 4 ماه به طول انجامید، سیستم درمانی و خدماتی کشور که مواجهه با کرونا این رویداد حساس را پیش‌بینی نمی‌کرد، دچار چالش‌های متعددی از جمله عدم وجود ماسک‌های صورت در بازار نسبت به نیاز مردم، رجوع شمار بالای بیماران به مراکز درمانی و اموات کرونایی شد و بیماران تخت‌های بیمارستان را پر کردند. مبتلايان بايد حداقل یک طول درمانی سه هفته‌ای را تا رسیدن به وضعیت بهبود آن هم در شرایط کاملاً قرنطینه طی می‌کردند. در چنین شرایطی عرصۀ دیگری به روی جهادگران انقلابی کشور گشوده شد تا پس از حضور فعال در ماجرای زلزلۀ کرمانشاه و سیل‌هایی که چند شهر کشور را در بر گرفته بود،  بار دیگر روحیۀ جهادگرانۀ خود را به منصۀ ظهور برسانند. آن هم غسل دادن امواتي که اقوام و حتي نزديک ترين کسانشان مي ترسيدند به بيمار نزديک شوند، چه برسد به جنازه.

در حساسيت و مهم بودن کار همين بس، وقتي جهادگران طلبه در موضوع تغسیل ورود کردند، هنوز بحث علمی انتقال اين بيماري از کسي که فوت کرده به ديگران به نتيجه نرسيده بود و مردم از بيمار و حتي جسد آن به شدت واهمه داشتند.

من معتقدم اگر همیاری جهادگران در عرصۀ تغسیل اموات نبود، تعداد کشته ها خيلي بيشتر مي شد و در آن زمان مي خواستند اموات به صورت دسته‌جمعی دفن شوند. این مسئله هم برای خانوادۀ هايي که عزيزي را از دست مي دادند سخنت بود و هم برای ما که نام مسلمانی را یدک می‌کشیم.

 

یعنی شما با محور تغسیل اموات کارهای خود را شروع کردید؟

اینطور نیست. اساس فعالیت گروه جهادی بصیر حضور در بیمارستان‌ها برای همیاری معنوی با بیماران است. این گروه برای اولین بار طرح «همیاری بالینی بیمار» را به عنوان الگویی برای مراکز درمانی، آماده، تدوین و چاپ کرد.

جهادگران ما در کنار همیاری با بیماران، موضوع خدمات رساني به مبتلايان به کرونایی را همسو با برنامه ها و وظایف کادر درمانی در دستور کار قرار دادند.

 

برنامه های شما با هماهنگی کدام سازمان به اجرا در می آید؟

این گروه جهادی زیر نظر نمایندگی ولیّ فقیه در سپاه محمد رسول‌الله (ص) فعالیت می‌کند.  کسانی که اساس این گروه جهادی را پایه‌ریزی کردند، افرادی بودند که در موج اول کرونا غسل اموات کرونایی را در بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) پایه‌ریزی کردند. پس از آن، بین طلبه‌های حوزه علمیه فراخوانی زده شد تا آن دسته از طلابی که تمایل و فرصت عضویت در گروه را دارند، به گروه بپیوندند. گروه به صورت قرارگاه ادار می‌شود که شامل نیروهای ستادی و عملیاتی است. نیروهای عملیاتی در گروه، شامل همیار معنوی بیمار و نیروهای خدماتی می‌شوند.

 

گروه جهادی بصیر در زمینه هاي آموزشی هم فعالیت دارد؟

بعد از تشکیل گروه و زمانیکه دیدیم طلبه هایی با عشق و علاقه وارد تیم می شوند اما مهارت های لازم برای ارایه خدمت در زمینه های مورد نیاز را ندارند، تصمیم گرفتیم برنامه‌ای برای آموزش طلاب برادر و خواهر آماده کنیم.

اولین طرح، تبلیغ بالینی بود. وقتی به ظرفیت گروه رجوع کردیم، دیدیم اساتیدی در زمینه‌های بالینی داریم.

از آن زمان، یکی از بزرگان که عضو گروه جهادی هم هستند و سالها تجربه مشاوره بالینی و خانواده دارند، کار تدریس طلاب را بر عهده گرفته اند.

باید بگویم فضای حوزۀ علمیه به سمت تخصص‌گرایی می‌رود و هم اکنون مؤسسات متعددی در تهران و قم تأسیس شده اند که موضوع تبلیغ را به صورت تخصصی پیگیری می کنند.

ما به این مؤسسات متصل شدیم و به این ترتیب چند فضای آموزشی بنا کردیم که یکی از آنها تبلیغ تخصصی است. جزوۀ ای برای آن تدارک دیده ایم و این جزوه اولین محتوای تبلیغ بالینی است.

 

موضوع جزوه حول چه محورهایی می چرخد؟

با در نظر داشتن این موضوع که عمده فعالیت جهادگران گروه در بیمارستان‌ها حمایت معنوی از بیماران است، اصطلاحی برای کادر طلاب‌ انتخاب کردیم با عنوان «همیار معنوی».

به گفته رؤسای بیمارستان‌ها، عمده دلیل مرگ بیماران کرونایی، ترس است. این مسئله از موج کرونا هراسی نشات می گیرد. وقتی این موج از سوی رسانه در جامعه شکل میگیرد تا مردم بیشتر دستورات بهداشتی را رعایت کنند، سبب می‌شود فردی که مبتلا به کرونا می‌شود، خود را در یک‌قدمی مرگ ببیند. از آنجا که کرونا بیماری تنفسی محسوب می‌شود و نیاز است به بیمار تجهیزات تنفسی متصل شود، لذا به سرعت خودشان را می‌بازند. در این شرایط ضرورت همیاری معنوی بیماران مؤثر است و جزوه آموزش هاي لازم در اين زمينه را مي دهد.

 

آیا آثار «همیار معنوی» را بررسی کرده اید؟

تجربه کاری و ظواهر نشان می دهد بازخوردهای مثبتي داشته. حجت الاسلام خدابخشی یکی از اعضای گروه جهادی بصیر است که به عنوان سرتیم همیار معنوی بیمارستان شهید مدرس فعالیت می کند. به گفته ايشان، این بیمارستان در منطقه‌ای قرار دارد که خانواده‌هایی با اوضاع مالی مناسب به آن مراجعه مي کنند، اما در عین حال در همین حال و هوا شاهد رویدادهای خوب معنوی بودیم که گاهی قابل انتظار نبود. یک بار پرچم حرم حضرت زینب (س) را که به بیمارستان بردیم، اشک از چشم بیماران جاری شد.

 

بازتاب فعالیت خواهران جهادگر در گروه چطور است؟

واحد خواهران در همان موج اول که تغسیل اموات بود، آغاز به کار کرد و در موج های بعدی، فعالیت جدیدی را در زمینۀ مشاوره بالینی بیماران در دستور کار قرار داد که همان همیاری معنوی بیماران است.

در گروه جهادی بصیر، خواهران اکثراً همیاری بیماران را بر عهده دارند. در کنار آن، کارهای ستادی گروه را نیز انجام می‌دهند. البته در کنار همیار معنوی بیمار، بحثهای خدماتی در بیمارستان‌ها مثل کمک به بهیار هم انجام مي شود.

 

 




نظر شما