کد خبر: 000001797
تاریخ انتشار: 1400-04-19

مسئولان، آسوده زیر سایه بان کووید 19

جاده ها مرگبارتر از کرونا

جاده ها مرگبارتر از کرونا

وضعیت جاده های کشور اصلا خوب نیست و آمار و میزان تصادفات و مرگ و میرهای جاده ای گواهی بر این ادعاست. با اینکه طی 2 سال اخیر کرونا سفرهای جاده ای را به شدت کاهش داده است اما باز هم بر اساس یک تناسب و حساب سرانگشتی می توان متوجه شد که هیچ چیز تغییر نکرده و مسئولان در سایه کاهش تصادفات، خیالشان راحت است تا مدتی مورد انتقاد کم کاری و بی توجهی به امورات قرار نمی گیرند.



جاده ها مرگبارتر از کرونا

محمد عسگری - سین: طی سال جاری و سال قبل(1399) به‌دلیل همه‌گیری کرونا و کاهش سفرها آمار تلفات و مرگ در زمینه جاده‌ای پایین آمده، اما جالب است بدانیم در سال ۹۸ حدود ۱۵ هزار نفر بر به خاطر تصادفات جان خود را از دست دادند و به عبارتی، از هر یکهزار خودرویی که در جاده‌ها وجود دارد به‌طور میانگین ۴ نفر می‌میرند که این میزان ۴ برابر استاندارد کل دنیاست. با این شرایط اوضاع آنقدرها هم خوب نیست و استان ها از درد جاده بر خود می پیچند. مثلا در استان کرمانشاه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سنقر و کلیایی از ناامنی بیشتر جاده‌های این شهرستان ابراز نگرانی کرده و در آذربایجان غربی هم رییس مجمع نمایندگان این استان با انتقاد از وضعیت جاده ها گفته: با وجود اینکه ۵ پایانه مرزی در آذربایجان غربی وجود دارد که شاه راه صادرات و واردات کشور به اروپا است، متاسفانه از نظر ایمنی جاده ای و داشتن جاده مناسب از میانگین کشوری هم پایین تر است.

 

***

 

وضعیت جاده های کشور اصلا خوب نیست و آمار و میزان تصادفات و مرگ و میرهای جاده ای گواهی بر این ادعاست.

با اینکه طی 2 سال اخیر کرونا سفرهای جاده ای را به شدت کاهش داده است اما باز هم بر اساس یک تناسب و حساب سرانگشتی می توان متوجه شد که هیچ چیز تغییر نکرده و مسئولان در سایه کاهش تصادفات، خیالشان راحت است تا مدتی مورد انتقاد کم کاری و بی توجهی به امورات قرار نمی گیرند. با گذری بر استان های مختلف کشور به راحتی می توان متوجه شد که نمی توان جاده و حتی بزرگراه استانداری پیدا کرد که امنیت در آن حاکم باشد.

کرمانشاه از جمله این استان هاست که به گفته دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سنقر و کلیایی، بیشتر جاده‌های این شهرستان ها از نظر ترافیکی ناامن هستند.

حامد صادقی سطری با اشاره به تکالیف دادستانی مبنی بر پیگیری و احیای حقوق مردم گفته: “حفظ امنیت جانی مردم از مهم‌ترین وظایف دادستان به عنوان مدعی‌العموم است. در این راستا با توجه به گزارشات مردمی بیشتر راه‌های مواصلاتی شهرستان سنقر و کلیایی از امنیت ترافیکی مناسبی برخوردار نبوده که به این موضوع رسیدگی شد.”

وی ادامه داد: “بازدیدی به همراه پلیس راه و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان از جاده‌های سنقر و کلیایی به عمل آمده که باید نقاط حادثه خیز طی ۲ هفته رفع شود.”

صادقی سطری تصریح کرد: “اقدامات مورد نیاز برای اصلاح نقاط حادثه خیز شهرستان سنقر و کلیایی شامل تعریض شانه خاکی آقبلاغ، مسدود شدن جاده خاکی احداث شده توسط شهرک فارسینج و رفع چاله‌های جاده‌ای است.”

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سنقر و کلیایی افزود: “رنگ آمیزی و روشن کردن پل در حال ساخت پیچ باغ‌های سه آسیاب و نصب روشنایی و سرعت‌گیر در برخی جاده‌های این شهرستان از اقدامات ضروری دیگر در ۲ هفته آینده است.”

حرف های این مسئول نشان می دهد بخشی از کارها می تواند به سرعت و با کمترین هزینه انجام و نتایج مطلوبی در پی داشته باشد، اما چرا همین کارها هم روی زمین می مانند خود سوالی بی جواب است.

 

شاهراه صادرات بدون بزرگراه

بر اساس گزارشی که سال گذشته منتشر شده بود مسیرهای تهران – سمنان – مشهد، جاده سلفچگان – قم،  جاده چالوس،  جاده جنگل گلستان – بجنورد،  جاده کیاسر – ساری، اتوبان تهران – ورامین و گردنه اسدآباد –  همدان به عنوان خطرناک ترین راه ها وجاده های ی ایران معرفی شده اند که سالانه میزان تصادفات  و مرگ و میرهای زیادی را به خود اختصاص می دهند.

در آذربایجان غربی هم شرایط اصلا مطلوب نیست و تصادفات جاده ای اخیر در شهرستان های مختلف این استان صدای همه را در آورده است.

در همین رابطه رییس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی با بیان اینکه وضعیت جاده های این استان قابل قبول نیست، گفته: “ با توجه به جایگاه استان و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت به اروپا وضعیت جاده های درون و برون شهری و روستایی استان قابل قبول و مناسب نیست.”

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر ادامه داد: “با وجود اینکه ۵ پایانه مرزی در استان وجود دارد که شاه راه صادرات و واردات کشور به اروپا است، متاسفانه از نظر ایمنی جاده ای و داشتن جاده مناسب ۱۰درصد هم از میانگین کشوری فاصله داشته و پایین تر است.”

نماینده مردم ارومیه در مجلس وجود جاده ها و بزرگ راه های ایمن و استاندارد را نشانه توسعه یک استان دانست و اظهار کرد: “متاسفانه با توجه به جایگاه استان و هم مرزی با چند کشور یک آزاد راه و اتوبان در این استان وجود ندارد.”

وی با تاکید بر اینکه رتبه آذربایجان غربی در داشتن جاده ای استاندارد در کشور ۲۵ کشوری است که به هیچ عنوان جایگاه مناسبی نیست، ادامه داد: “برای توسعه اقتصادی استان و رسیدن به میانگین کشوری از نظر داشتن جاده ای ایمن باید فکری به حال جاده های استان کرد.”

 

 




نظر شما